top of page

Kom igång med att planera en möhippa



Det har blivit dags för dig att planera en möhippa. Först och främst, Grattis, vad kul! Men hur kommer man igång?


Att planera en möhippa kan kännas som en stor ära, som en plikt eller som något roligt och spännande du ser fram emot att planera. Oavsett om du känner press inför planerandet eller tar uppdraget med en klackspark kan det vara svårt att veta vart man ska börja.


Nedan listar vi 10 saker du behöver tänka på för att komma igång med planerandet av en möhippa. Inlägget innehåller reklamlänkar



Okej, låt oss gå in lite djupare på varje punkt.


  1. Vem ska bjudas in till möhippan?

Är du osäker, börja med att höra med den blivande brudens partner vilka personer hen tror att bruden skulle uppskatta att ha på sin möhippa. Ibland händer det att man har pratat om det. Det bästa är alltid att höra med bruden själv, men vill man hålla det som en överraskning kan det räcka med att fråga vilka personer bruden inte skulle vilja ha med.


Vissa vill ha både vänner och familj på sin möhippa, andra vill endast ha vänner närvarande. Utgå alltid från vad bruden vill. Är hon någon som gärna umgås i stora grupper och har många vänner, eller hänger hon hellre med en mindre skara nära vänner? Viktigt är också att utgå från vilka som faktiskt är bjudna på bröllopet. En möhippa med massor av bekanta som inte är bjudna på bröllopet kan bli lite konstigt.



  1. Vart ska möhippan hållas?

Vanligast är att möhippan hålls på olika platser under dagen. Det gör att dagen inte blir för enformig eller till och med långtråkig, utan det händer ständigt nya saker och man besöker olika platser där ni har något inplanerat. Med det sagt behöver inte varje stopp vara en aktivitet som kostar pengar eller vara en fartfylld aktivitet. En bra sak att ha förberett är att ha någons hem som utgångspunkt. Kanske kan den som bor mest centralt eller har nära till de övriga aktiviteterna ställa upp med sitt hem som utgångspunkt. Här går det också att hyra en lokal som exempelvis ett en klubbstuga, föreningslokal eller varför inte ett större hotellrum.


  1. Vad är en rimlig budget?

Är ni en mindre grupp kan det vara rimligt att diskutera budget ihop. Vad är folk villiga att lägga? Oftast väljer man en eller två större aktiviteter som kostar pengar och en rimlig budget för aktiviteter som passar de flesta brukar vara 100-600 SEK per person och aktivitet. Här får man heller inte glömma att räkna in kostnaden för brudens del då man oftast brukar dela på den kostnaden i gruppen.


Fler saker man behöver ha en budget för är eventuella dekorationer, kläder eller utstyrsel till bruden, mat och dryck, samt material som behöver köpas in till aktiviteter/lekar ni anordnar själva.


  1. Ska möhippan följa ett tema?

Teman är alltid roligt! Välj ett tema som bruden skulle uppskatta och gå all in. Några teman vi stött på genom åren är bland annat:

  • Pink Ladies: Gå loss på allt som är rosa, allt från dekorationer och utstyrsel till mat och dryck med rosa tillbehör. Som i filmen Grease kanske hela gänget kan ha matchande rosa jackor!

  • Friends-tema: Är bruden en sucker för TV-serien Friends? Då kan matchande Friends t-shirts och dekorationer som hyllar TV-serien vara ett roligt alternativ.

  • Spa 'n' Relax: Alla behöver inte en fartfylld möhippa. Kanske kan en rofylld heldag med tema spa vara en hit.

  • Jorden Runt: För att resa jorden runt på en dag behövs lite kreativitet. Välj ut några favoritländer och utforma varje stopp/aktivitet efter något typiskt för det landet. Varför inte köra Amerikansk frukost, Japansk lunch, Engelsk afternoon tea och avsluta med en Italiensk middag.

  • Boho Theme: Utomhusaktiviteter, bohemisk picknick, cocktails dekorerade med blommor och dekorationer i naturnära färgskalor kan skapa de absolut bästa och mest instagramvänliga bilderna. Låter det som något för den blivande bruden? Kör!



  1. Vilka aktiviteter behöver bokas?

När du börjar fundera på aktiviteter, gör noga research vad som behöver bokas och vilka aktiviteter som skulle funka att köra drop in eller som ni skulle kunna anordna själva. Här behöver ni väga in om ni vill hålla i aktiviteter själva för att spara pengar eller betala för en aktivitetet för att det blir bekvämare när ni som planerar kan släppa ansvaret. Tänk också vad bruden skulle uppskattat. Hade bruden hellre uppskattat en riktig matlagningskurs än att ni som grupp håller en egen matlagningsstund? Då kanske det kan vara värt att budgetera för detta.


Några tips på aktiviteter som kan bokas till en möhippa:


  1. När behöver aktiviteter bokas?

Ju tidigare du kikar på aktiviteter, desto bättre. Kommer möhippan hållas under sommarmånaderna och på en lördag är det ännu viktigare att vara ute i god tid. Många sommaraktiviteter börjar bokas upp redan under första delen av året. Försök ha aktiviteterna bokade senast 3 månader innan möhippan, speciellt om ni är en stor grupp.


  1. Hur ska den blivande bruden kidnappas?

Hur ni skapar ett överraskningsmoment beror helt på brudens dagliga rutiner. Se till att ha koll på det så att hon är på plats och inte har något planerat. En god idé är att rodda ihop med brudens partner.


Behöver man alltid överraska med en "kidnappning"? Nej självklart inte, men de flesta skulle nog hålla med om att det blir mycket roligare då.



  1. Vad behöver köpas in?

Gör listor och bocka av när saker köps in. Många gånger hittar man dekorationer och liknande på olika sidor och det kan tillslut bli svårt att hålla reda på vad som köpts in och vad man har kvar att köpa in. Här kommer en lista på saker som kan vara relevant att köpa in:

  • Dekorationer som vimplar, ballonger och konfetti som passar ert färgtema eller valda kreativa tema.

  • Utstyrsel till bruden.

  • Matchande klädesplagg eller rekvisita till resten av gruppen.

  • Mat, dryck och snacks.

  • Tillbehör och dekorationer till drinkar.

  • Personligt champagneglas med tryck.

  • Rekvisita till lekar och aktiviteter.

  • Gästbok.

  • Engångskamera.

  • Fickplunta, vattenflaska, shotglas eller annat roligt för bruden att ha sin favoritdryck.


  1. Vem ska hjälpa till med planering och genomförande?

Oftast faller det på Maid of honor eller brudtärnorna att anordna och planera möhippan. Ska familjemedlemmar vara med kan det vara uppskattat att involvera dem.


Man kan också ta hjälp av en eventplanerare. Squad Goals startades av en eventplanerare och hos oss kan ni även bolla idéer eller gå en crash course i möhippeplanering där ni under 2 timmar får alla redskap ni behöver, tips och trixs och kan även få hjälp att boka och genomföra vissa delar ni känner er osäkra på. Kontakta vår eventplanerare Sandy på info@squadgoals.se för att boka en fysisk eller digital träff.


  1. Finns det något man absolut inte får glömma?

Glöm för gud skull inte att en möhippa ska vara något roligt, inte kännas som en prestation eller något jobbigt. Ha bruden i centrum, men planera utifrån din och resten av gruppens egna förutsättningar. Man kan absolut slå på stort och köra en möhippa med wowfaktor utomlands, men man kan ha minst lika roligt med en liten och intim möhippa där ni gör brudens favoritaktiviteter. Släpp pressen och ta hjälp när det behövs!


Nu är det dags att börja planeringen. Lycka till!




Comments


BOKA EN AKTIVITET TILL MÖHIPPAN